Moderne vrachtwagens – zuinig maar duur

Toekomstige auto’s op de internationale tentoonstelling van bedrijfsvoertuigen in Hannover. Auf dem Gelände des Werkes Ulm der Iveco Magirus AG stehen am 19.10.2001 Lastwagen der Euro-Baureihe zur Auslieferung bereit. Moderne die Tochtergesellschaft des Fiat-Konzerns übergab am 19.10.2001 das 100000. Fahrzeug der Euro-Baureihe an einen Kunden. Onder meer dan 1900 exposanten die hun producten presenteerden in Hannover van 20 tot 27 september, waren de meesten, zo veel als 152, afkomstig uit China. Turkije stond op de tweede plaats en Italië op de derde plaats vrachtwagens, wat kan wijzen op een verschuiving van de nadruk op de bedrijfsvoertuigenmarkt.

moderne vrachtwagens

Prestaties is wat telt

De belangrijkste slogan van de 64ste Internationale Tentoonstelling van bedrijfsvoertuigen is de meest begrepen prestatie. Moderne vrachtwagens en bestelwagens moeten efficiënt zijn, dat wil zeggen, economisch, betrouwbaar, milieuvriendelijk en langlevend. In een tijd dat de prijzen van benzine en diesel nog steeds stijgen, is de eis van betrouwbaarheid en milieuprestaties van bijzonder belang.

Voertuigen van Duitse fabrikanten, die voldoen aan de nieuwste EURO 6-uitlaatnorm voor zuiverheid, doen het goed. Matthias Wissman, voorzitter van de Duitse vereniging van de automobielindustrie , wijst erop dat moderne bedrijfsvoertuigen in vergelijking met 1993, toen de Europese Unie de eerste Europese norm voor uitlaatemissies introduceerde, vrijwel emissievrij zijn. De hoeveelheid schadelijke stoffen die ze in de atmosfeer vrijkomen, daalde van 98 tot 99 procent, of praktisch tot nul.

Wissmann citeert een grappig gezegde: “achter de uitlaatpijp van een dergelijke vrachtwagen is de lucht schoner dan voorheen in de spa in de bergen, die veel zegt over de omvang van de technische vooruitgang in het wegvervoer.”

Maar vooruitgang heeft een prijs. De moderne gemiddelde expediteur die graag bij wil blijven, moet zijn geld uitgeven aan de EURO 6-truck, tot 12.000 euro meer dan het voertuig van de vorige generatie. Bijkomende kosten worden gecombineerd met tol voor het gebruik van snelwegen, die, afhankelijk van het aantal voertuigassen en de emissiviteit daarvan, varieert van 14 tot 28 cent per kilometer van de bestreken route. Dat is veel, dus de kosten voor het gebruik van voertuigen die aan de nieuwe EURO 6-norm voldoen vrachtwagens, moeten worden teruggebracht tot 20 cent per kilometer.

Moderne vrachtwagens van de toekomst

Geen uitstoot van bedrijfsvoertuigen heeft betrekking op lachgas en microdeeltjes in de uitlaat van dieselmotoren. Het is nog veel erger met de uitstoot van koolstofdioxide. Dit probleem wacht nog steeds op een oplossing.

Hoewel er in Hannover veel prototypes van bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijving te zien zijn: elektrisch, hybride en brandstofcelaangedreven, zal de traditionele dieselmotor nog vele jaren de belangrijkste motor van multi-ton-vrachtwagens blijven.

“Een 40-tons moderne TIR met een elektromotor zou naast de lading verschillende tonnen batterijen moeten vervoeren, wat de kosteneffectiviteit van een dergelijke oplossing tenietdoet”, zegt president Wissmann. De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik kunnen echter op een andere manier worden verminderd.

Moderne vrachtwagens verbruiken tot 40 procent brandstof om luchtweerstand te overwinnen bij lange afstanden. Het aerodynamisch verbeterde ontwerp van de cabines van opleggers, trekkers en opleggers kan hier de juiste oplossing blijken te zijn. Een belangrijke rol wordt ook gespeeld door intelligent wagenparkbeheer en – meer in het algemeen – verkeersbeheer.

Duitse fabrikanten van bedrijfsvoertuigen hebben redenen om tevreden te zijn vrachtwagens, ondanks de crisis. Ze verkochten bijna 120.000 vrachtwagens op de veeleisende Amerikaanse markt en maar liefst 160.000 in Rusland. Het is twee keer zo veel als thuis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *